میهمان گرامی ، خوش آمدید . عضــویت



رتبه موضوع:
  • 4 رای - 4.25 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خلاصه کتاب " کیفیت اطلاعات در مراقبت بهداشتی " : دکتر حمید مقدسی

#1
Star 
مجموعه نکات : " کیفیت اطلاعات در مراقبت بهداشتی " : دکتر حمید مقدسی

[عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif][عکس: rose.gif]


- مفهوم کیفیت مشتری محور است و کیفیت توسط مشتری تعریف می شود.

- اصلی ترین فایده کیفیت رضایت مشتری است و عمده ترین کاربرد آن تسریع رشد و تعالی جامعه است.

- تلاش پیشگامان کیفیت منجر به یک تعریف شد : کیفیت یعنی آنچه که کاملاً برای مقصود مناسب باشد.

- بهترین تعریف که ایزو ارائه کرده است :
" کلیه ویژگی ها و خصوصیات یک موجودیت ( محصول یا خدمت ) که بتواند بطور تلویحی و یا تصریحی نیاز های استفاده کننده را برطرف نماید . "

- کتاب مشترک " لاسکل و دیل " >> جاده ای به سمت کیفیت

- سازمان ایزو 2002 >> پذیرش یک سیستم مدیریت کیفیت باید تصمیم استراتژیک هر سازمانی باشد.

- پرداختن به توسعه و رشد کیفیت محصولات >> سرعت فرآیند رشد و توسعه جامعه خواهد شد.

- NAHQ >> National Association for Health care Quality

نولان : کیفیت به عنوان یک استراتژی تجاری در نظر گرفته می شود . ( تغییر بنیادی )
لیستون : کیفیت با کالبد دانش مربوط به محصولات یا خدمات و رضایت مشتری ارتباط دارد.

- تعاریف کیفیت :

* ژوران : آنچه که کاملاً برای استفاده مناسب است.
* کرازبی : آنچه مطابق با الزامات ( نیازها ) باشد.
* دمینگ : محصول یا خدمتی که به شخص کمک می کند و از بازار پرکششی برخوردار است .

فیگنبام : آنچه مستمراً نیازها و توقعات مشتریان را برطرف نماید و توان بالقوه منابع استفاده شده در فرایند تولید را توسعه دهد.

- کیفیت >> آنچه که کاملاً برای مقصود مناسب باشد . ( برافی )

- لاسکل و دیل ( جاده ای به سمت کیفیت ) >> کیفیت توسط مشتری تعریف می شود و مشتری، خواهان محصولات و خدماتی است که بتواند توقعات و نیازهای او را در طول عمرش با پرداخت هزینه ای که معرف ارزش های آن محصول و خدمت است برطرف نماید.

- دمینگ مشکل اصلی را مربوط به تغییر پذیری می دانست . که به دو نوع خاص و عام تقسیم کرده بود.
- عام : " ارتباط با با کل کار دارد - مختصات کار نادرست باشد -
محصول ساخته شده دقیقاً با مختصات تعیین شده متناظر نیست "
- خاص : " - ناشی از دستگاه یا عامل خاص ( کارگر ) "


- بر اساس نظر دمینگ رفع تغییر پذیری عام ، جزء مسئولیت مدیر است .
دمینگ چرخه PDCA
plan , do . check , act

- دمینگ روش نمودار " کنترل آماری فرایند " را معرفی کرد و همچنین چرخه PDCA را مطرح نمود.

- ژوران بر خلاف دمینگ کمتر به جزئیات تکنیک های کنترل کیفیت پرداخت و بیشتر بر " مسئولیت مدیریت " تمرکز نمود.

- ژوران مانند کرازبی و فیگنبام گفت :
کاهش هزینه یک هدف کلیدی در جریان حصول کیفیت است . ( دمینگ اشاره نکرده بود )

- ژوران کیفیت را " آنچه برای استفاده کاملاً مناسب است " می داند و آن را به مفاهیم :
کیفیت طراحی ، کیفیت مطابقت ، تغییر پذیری و خدمت می شکند.

- شیوهارت >> کیفیت >> تکنیک های آماری

- برافی ( 1996 ) >> تکنیک آماری >> محصول دارای دقت کافی باشد.

- دمینگ بر روی مطالعات شیوهارت کار کرد و آن ها را توسعه داد. >> رویه متکامل تر >> کنترل آماری فرایند SPC

- دمینگ مجموعه سخنرانی های شیوهارت را در کتابی با عنوان " تئوری کنترل آماری کیفیت " گرد آورد.

- بنا بنظر دیل >> یکی از دخیل ترین افراد در متون مربوط به کیفیت " ژوزف ژوران "

- دمینگ و ژوزف ژوران >>> اثر زیادی در توسعه مدیریت کیفیت

- جریان علمی کیفیت >> فعالیت های شیوهارت در آزمایشگاه بل >> تکنیک های آماری
در کارش استفاده از تکنیک های آماری
روش آماری >> تغییر >> شیوه های دقیق و قاطع پایش کیفیت

- برافی >> روش های اماری در صورتی که دارای دقت کافی باشند کاربرد دارند . ( در دامنه قابل قبول تعریف شده باشد )

- دمینگ >> محصول و یا خدمتی که به شخص کمک می کند و از بازار پرکششی برخورداراست .

- دمینگ بر روی شیوه های آماری شیوهارت کار کرد >> توسعه >> " کنترل آمرای فرآیند " SPC مطرح نمود .

- دمینگ مجموعه سخنرانی های شیوهارت >> کتاب >> تئوری کنترل اماری کیفیت

- کنترل کیفیت آماری بدون آموزش مدیران فایده ای ندارد.

- اهداف رویکرد ژوران برای مدیریت کیفیت ، تطابق فزاینده ، هزینه کیفیت کاهش یافته می باشد.

- ژوران چرخه 3 حلقه ای برای کیفیت مطرح کرد :
* برنامه ریزی کیفیت
* کنترل کیفیت
* بهبود کیفیت

- کرازبی کیفیت را " مطابقت با الزامات " تعریف نمود.

- از نظر کرازبی تنها شاخص عملکرد " هزینه کیفیت " و تنها استاندارد عملکرد " به صفر رسیدن نقایص " است.

- فیگنبام مبتکر" کنترل کیفیت فراگیر" است .
- فیگنبام تأکید داشت که مدیریت کیفیت تنها زمانی موفق می شود که :
" مسئولیت کیفیت به تمام افراد سازمان و در تمام جنبه های کاریشان انتقال یابد "
- فیگنبام به عنوان پدر مدیریت کیفیت فراگیر
( TQM ) >> ( Total Quality Management ) شناخته شد .

- آموزه های 4 استاد از نظر تمرکز اصلی رویه هایشان به قرار زیر است :
* دمینگ : کنترل اماری کیفیت
* ژوران : مدیریت پروژه
* کرازبی : انگیزش سراسری سازمان
* فیگنبام : مدیریت سیستم ها

- از نظر دمینگ کیفیت بهبود نمی یابد مگر انکه اندازه گیری شود.

- کتاب ژوران >> راهنمای کنترل کیفیت

- برنامه ریزی کیفیت :
* تعیین مشتریان و نیازهای آن ها
* تعیین اهداف کیفیت
* برنامه ریزی کیفیت جهت حصول اهداف
* ایجاد راه هایی برای اندازه گیری کیفیت
* تعیین و تحصیل و تخصیص منابع برای اجرای برنامه
* اطمینان از فعالیت های لازم برای اجرای برنامه بکارگرفته شده.

- کنترل کیفیت :
* ایجاد اندازه های معنی دار کیفیت
* ارزیابی فعالیت های انجام شده
* مقایسه عملکرد حقیقی با اهداف کیفیت
* فعالیت جهت تصحیح هرنوع ضعف در تحقق اهداف

- بهبود کیفیت :
* کاهش ضایعات و اتلاف
* بهبود رضایت کارکنان
* بهبود قابلیت سودمندی
* اطمینان از رضایت مشتری

- کرازبی >> به تعادل در اوردن مشارکت مدیر و کارکنان را برای رفع مسائل کیفیت توصیه کرد.
یک رویه انگیزشی را ایجاد کرد.
کیفیت را مطابق با الزامات معنی کرد.
اگر برای اولین بار کار بدرستی انجام شود بسیار ارزانتر از وقتی است که نادرست انجام گیرد.
تنها شاخص عملکرد ، هزینه کیفیت است.
تنها استاندارد عملکرد به صفررسیدن نقایص است.
در مورد کیفیت چیزی بعنوان مسئله وجود ندارد.

- فیگنبام >> مبتکر کنترل کیفیت فراگیر می باشد .
کنترل کیفیت فراگیر یک سیستم مؤثربرای ادغام تلاش های گروه های مختلف سازمان است که برای ایجاد کیفیت، پشتیبانی کیفیت ، بهبود کیفیت انجام می شود.
تا سازمان توانایی بازاریابی ، مهندسی ، تولیئ و عرضه خدمات را در بیشترین سطوح اقتصادی و با عنایت به رضایت کامل مشتری داشته باشد.

- در آموزش های 4 استاد 4 نکته مشترک وجود دارد :
* اهمیت پشتیبانی و مشارکت مدیریت ارشد
* نیاز به تعلیم و آموزش نیروی کار
* نیاز به مدیریت کیفیت به برنامه ریزی دقیق و فلسفه دخالت سراسری سازمان
* نیاز برنامه های بهبود کیفیت به فعالیت های مستمر و دائمی

- هرچه کیفیت بالاتر رود >> هزینه کاهش می یابد.
- ژوران به کاهش هزینه اعتقاد داشت . ( دمینگ اشاره نکرده بود )

- ژوران >>
* کیفیت طراحی
* تطابق
* خدمت
* تغییر پذیری

- ژوران >>
* مدیریت کیفیت
* کاهش هزینه کیفیت
* تطابق فزاینده

دوستان یک نگاه مروری روی اصول 14 گانه دمینگ
و برنامه 14 مرحله ای کرازبی و فرایند 10 مرحله ای دستیابی به کیفیت فراگیر فیگنبام داشته باشید .

RoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRoseRose

پایان فصل اول



خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط یگانه ، آرام ، maryam fr ، Roya-A ، raziehjoon ، hooriaty ، mahnaz.sm ، Harika ، hadi8963 ، noore ، Shahab Ebrahimi ، hadi ، nazeri ، adamak ، amd196 ، hamidi ، amir-m89 ، alijoe ، MT1391 ، jiji2663 ، miss_ghazalll ، kavah ، دريا ، Niosha
#2
فصل دوم :

- موضوع کلیدی و محوری سازمان های مراقبت بهداشتی ، مراقبت است .

- مؤسسه پزشکی آمریکا IOM آن را اینگونه تعریف کرده :
درجه ای از خدمات بهداشتی که متناسب با دانش حرفه ای متخصصین ، پیامدهای مطلوب بهداشتی را برای افراد یا جامعه افزایش می دهد.

- کارایی بازار یک ارزش حقیقی است زیرا رضایت نسبی مصرف کنندگان ، تولیدکنندگان را به حداکثر می رساند.

- پارامترهای کارایی بازارهای مراقبت بهداشتی :
* تعادل مقداری طرفین داد و ستد
* عوامل خارجی
* قابلیت استفاده اطلاعات برای تمام شرکت کنندگان در جریان داد و ستد.

- بهترین اندازه کیفیت مراقبت این نیست که خدمت چقدر خوب ارائه شود ، بلکه مهم این است که نتایج چقدر رضایت بخش بوده .

- فراهم کننده اصلی مراقبت، سازمان مراقبت بهداشتی است و دارای 3 ویژگی است :
* برخورداری از امکانات و تسهیلات دائمی
* ارائه خدمات مراقبتی
* حفظ اطلاعات مراقبتی

- کفایت سازمان مراقبت بهداشتی برآیند 3 مؤلفه است :
* کفایت نیروی انسانی متخصص و تجهیزات بکارگرفته شده
* کیفیت مراقبت
* کیفیت اطلاعات مراقبتی

- اندیشه و تصور اینکه هر یک از سه مؤلفه مذکور به تنهایی بتواند موجب تحقق کیفیت مراقبت و یا بهبود آن گردد کاملاً نادرست است .

- مخزن اولیه و اصلی کلیه اطلاعات مربوط به مراقبت بیمار >> پرونده پزشکی

- از نظر اشمیت >> مقصود اصلی از شکل گیری پرونده بیمار >> مستند سازی مراقبت اوست .

- پرونده ها بطور کلی برای مقاصد زیر استفاده می شوند :
* ایجاد ابزار برقراری ارتباط میان پزشک و سایر اعضای تیم مراقبت
* ایجاد پایه ای برای ارزیابی کفایت و مناسب بودن مراقبت
* فراهم کردن ادله منطقی در برابر ادعای شرکت های بیمه
* حفاظت قانونی از بیمار، موسسه و پزشک
* ایجاد داده های بالینی بمنظور تحقیق و پژوهش

همچنین از پرونده پزشکی برای سیاست گذاری ، قانون گذاری ، اعتبارسنجی و اصلاح مراقبت استفاده می شود.

- به گفته NHS و سازمان بهداشت ملی انگلستان >> اطلاعات همچون خونی برای بدن است .

- چه زمانی اطلاعات سودمند است :
* که در همان بار اول بادقت و درست ثبت شده باشد.
* بطور منظم روز آمد شود .
* در صورت نیاز به راحتی قابل دسترس باشد.

- مؤسسات مراقبت بهداشتی به قصد پایش و ارزیابی کیفیت مراقبت ، جهت گیری نموده اند و به این منظور فعالیت های عدیده ای از قبیل :
* تضمین کیفیت Quality Assurance
* بهبود کیفیت Quality Improvement
* مدیریت کیفیت فراگیر TQM
* مدیریت بهره برداری Utilization Management
* اعتبار سنجی Accrediation
* مدیریت خطرات Risk Management

- موضوع کلیدی و محوری سازمانهای مراقبت بهداشتی " مراقبت " است که در IOM چنین تعریف شده است :
درجه ای از خدمات بهداشتی که متناسب با دانش حرفه ای متخصصین پیامدهای مطلوب بهداشتی را برای افراد با جامعه افزایش می دهد.

- در کشور های پیشرفته لزوم برنامه ریزی استراتژیک >>> مبتنی بر کیفیت است .

- از نگاه سازمان جهانی بهداشت :
داده های مراقبت بهداشتی درست، بموقع و قابل دسترسی نقش اساسی در >>
* برنامه ریزی * توسعه * پشتیبانی خدمات مراقبت بهداشتی ایفا می کند .


پایان فصل دوم
خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط یگانه ، noore ، آرام ، Roya-A ، raziehjoon ، hooriaty ، maleki ، mahnaz.sm ، Harika ، hadi8963 ، Shahab Ebrahimi ، hadi ، roia ، adamak ، MT1391 ، miss_ghazalll
#3
فصل سوم


کیفیت داده ها بر 2 چیز اثر دارد

ارتقا استاندارد های مراقبت
بودجه ای که دولت
برای خدمات بهداشتی درمانی تعیین می کند

کمیسیون ملی آمارهای حیاتی و بهداشتی
NCVHS : National Commision on Vital and Health Statistical
مراقبت بهداشتی با کیفیت بستگی به اطلاعات کامل ، جامع پرونده پزشکی بیمار دارد


چنین اطلاعاتی به منظور :

پشتیبانی از تشخیص و درمان

کیفیت مراقبت و بهبود آن
پیشرفت بهداشت عمومی

ارتقا بهره وری مراقبت بهداشتی
تسهیل امر بازپرداخت
اساسی و مهم است


CHI >> Commission for Health Improvement -
کمیسیون پیشرفت بهداشت :
بهبود کنونی " تراست ها " به خاطر آن است که آنها اولویت های خود را بر کیفیت قرار دادند

- داده های برخوردار از کیفیت ذاتی داده هایی هستند:
جامع مربوط صائب بموقع درخور کامل وثوق ( قابل اعتماد بودن ) همسانی اعتبار


- مدیران اطلاعات بهداشتی می توانند مدیریت کیفیت داده ها را به عهده بگیرند. - اگر داده نادرست وارد سیستم شود آنگاه اطلاعات بازیافتی نادرست است که دو اصل کلیدی در مورد کیفیت داده ها مدنظر قرار می گیرد :
* Validity : اعتبار داده ها
* Accuracy : صائب بودن داده ها


- صائب بودن >> درستی و راستی : داده های واریز شده در کاغذ یا کامپیوتر باید وقایعی را که حقیقتاً اتفاق افتادند را انعکاس دهد .
* تعیین درجه عاری بودن از خطا
* درجه ای از توافق میان ارزش یک داده و منبعی است که فرض بر درستی آن وجود دارد.
* افزایش صائب بودن داده ها از طریق اجرای تکنیک های مدیریت پایگاه داده ها : همسانی و محدود کردن ارزش فیلد
- صائب بودن : یعنی باید داده ها بدرستی و راستی در پرونده بیمار درج شوند.
کلیرلی : داده های واریز شده در کامپیوتر و کاغذ باید وقایعی را که حقیقتاً اتفاق افتاده اند انعکاس دهد .
* از جمله مثال هایی که با این ویژگی ارائه می شود : نشانی ثبت شده بیمار در پرونده درست همان باشد که بیمار گفته است .

- کلیرلی دخالت دادن بیماران را در صائب شدن برخی داده ها بویژه داده های دموگرافیک توصیه می کند .
- طبق نظر " اپیلیتو " >> تعیین درجه عاری بودن از خطا یکی از معانی Accuracy است .
- صائب بودن >> گزارش جراحی
باید دقیقاً گویای کاری باشد که جراح انجام می دهد .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- بهنگام بودن ، بموقع بودن Timeliness:
* نیاز به داده های بموقع به ماهیت امر بستگی دارد ، " وابسته به ماهیت بودن "
* داده های مورد استفاده در تصمیمات عملیاتی باید بسیار تازه تر از تصمیم گیری استراتژیک باشد.
* کلیرلی : صائب بودن داده ها نباید بهانه یا دلیلی برای بوجود امدن وقفه در ثبت داده های اضطراری شود.
* کلیرلی : فرصت ثبت داده ها باید براساس توافقات ملی تعیین گردد.
* سازمان بهداشت جهانی : اطلاعات بویژه اطلاعات کلینیکی باید در حالیکه واقعه روی می دهد مستند شود ، و درمان انجام شده یا نتایج آن یادداشت گردد * تأخیر در مستندسازی می تواند موجب از دست رفتن اطلاعات و بروز خطای ثبتی شود .
- اپیلیتو >> صائب بودن داده ها >> آن محدوده زمانی که ثبت داده ها در آن مجاز است .
>> اعتقاد دارد >> یکی از معانی Timeliness مترادف Currency ( تازگی ) است.
-


- مایر به نقل از کمیسیون امارهای حیاتی و بهداشتی ( NCVHS ) بیان نموده که :
مراقبت بهداشتی با کیفیت، بستگی به اطلاعات کامل و جامع پرونده پزشکی بیمار دارد.

- مدیریت اطلاعات جهت اداره کردن مؤثر سازمان و به حداکثر رساندن بهره برداری از منابع ، بسیار ضروری است.

- Trust : نهادی که در انگلستان مسئولیت اداره مجموعه ای بیمارستان یا موسسه مراقبت بهداشتی را برعهده دارد.

- بیسکیت ( Biscuit ) : اهمیت داده های با کیفیت را جهت موارد زیر مطرح نمود :
* مراقبت بیمار
* مطلع نگه داشتن بیمار
* فرآیندهای کلینیکی و اداری کارآ
* برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت
* دایر نمودن پیمانکاری خدمات قابل قبول جهت تدارک مراقبت بهداشتی
* نظارت بر امور درمانی جامعه

- ریگبی : پرونده های پزشکی با کیفیت به مثابه قلب حرفه پزشکی هستند .

- مقاله " بیمارستان ها باید درستی و دقت اطلاعات مربوط به بیماران را افزایش دهند " >> از کمیسیون ممیزی انگلستان است.

- اطلاعات صائب برای >>
* مراقبت مؤثر از بیمار
* برنامه ریزی و مدیریت خدمات مؤثر
* برخورداری از قابلیت پاسخگویی >> جنبه حیاتی دارد.

- کیفیت داده ها نه تنها برای استفاده در فرایند مراقبت بیمار، بلکه جهت پایش عملکرد مؤسسات و کارکنان بهداشتی نیز اهمیت دارد.

- اصطلاح " اگر آشغال وارد کنی ، آشغال دریافت می کنی ، بیانگر و منعکس کننده کیفیت داده های محیط کامپیوتری است . >>
حائز اهمیت است قبل از ورود اطلاعات از درستی و دقت آن اطمینان حاصل شود . ( صائب بودن و اعتبار داده ها )

- بسیاری از اوقات اصطلاح " تمامیت " : Integrity بعنوان یک عبارت کلی بجای تمام ویژگی های کیفیت داده استفاده می شود.

- یکی از کامل ترین نظرات درباره ابعاد کیفیت داده ها توسط " ردمن " در سال 1992 بیان شده است.

- جونز درباره ویژگی های کیفیت داده ها اظهار می دارد که :
ویژگی های کیفیت داده ها غالباً برحسب >>
مربوط بودن کامل بودن صائب بودن قابل دسترس بودن بموقع بودن بیان می شود.

- WHO >> داده های مراقبت بهداشتی درست، بموقع و قابل دسترس نقش اساسی در >> برنامه ریزی ، توسعه و پشتیبانی خدمات بهداشتی ایفا می کند .







خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط آرام ، Mahtab ، maleki ، mahnaz.sm ، مهرنوش23 ، hooriaty ، Harika ، موحديان ، hadi8963 ، Shahab Ebrahimi ، raziehjoon ، hadi ، Roya-A ، noore ، MT1391 ، miss_ghazalll
#4

کامل بودن ( Completeness )

- وجود کلیه داده های لازم ، ضرورت کامل شدن عناصر اطلاعاتی ( برخورداری از هر عنصر اطلاعاتی از داده )
- عنصر اطلاعاتی عبارت هدایت کننده ای است که با کلمه یا کلمات روشن ، گویا ، استاندارد بیان می شود و جاذب داده می باشد.
مثل واژه های >> نام جنس ، سن ، شرح عمل و علت فوت ، تشخیص اصلی
- Comprehension >> جامعیت و Completeness >> کامل بودن مترادف یکدیگرند .
- این ویژگی شرط لازم کیفیت داده ها تلقی می شود و گرداوری داده های لازم باید بر حسب دامنه یا قلمرو مشخصی انجام شود .
که این قلمرو : Data Set مجموعه داده ها معرفی می شود .
- ابدالهاک >> تعریف شدگی : Data Definition و دقت داده ها : Precision بر گردآوری جامع داده ها اثر می گذارد.
- WHO >> کامل بودن را به وجود کلیه داده های لازم تعبیر می کند
و اظهار میدارد تمام داده های ضروری باید باشد .
- جونز و ابدالهاک >> ضرورت وجود کلیه داده های لازم را با اصطلاح Comprehensive بیان می کنند ( جامعیت )

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مربوط بودن Relevancy

- جونز >> نخستین شرط یا ویژگی لازم برای کیفیت داده ها " مربوط بودن داده " است ،
که از معنی دار بودن داده ها برای اجرای فرایند و یا کاربردی که بخاطر آن گرد آوری می شوند حکایت دارد .
- برای تمایز بیماران از یکدیگر جمع آوری داده های دموگرافیک لازم است ( مانند : نام ، جنس ، سن و .. )
- ابدالهاک >> بر ضرورت وجود ارتباط معنی دار بین : داده ها و فرآیند کاربردی که بخاطر آن گردآوری می شوند ، تأکید می کند .
- مفهوم Relevancy با Useability , Usefulness , Fit for purpose >>
قابل استفاده بودن ، مفید بودن و مناسب بودن برای مقصود با >> مربوط بودن >> تداخل معنایی دارد .
- مفهوم Fit for purpose ، تعریف موجز کیفیت است که سازمان استانداردهای بین المللی ISO آن را مطرح و بسط داده است .
لذا هرگاه کیفیت داده محقق شود در ان صورت داده برای مقصود کاربر مناسب است و به تعبیر دیگر >>
برآیند تمام ویژگی های کیفیت داده ها در Fit for purpose منتهی می شود .


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تازگی : Currency

- بموقع بودن >> Timeliness
- بروز آمد بودن داده ها دلالت می کند .
- جونز >> داده ها وقتی تازه هستند که ارزش آنها روز آمد شده باشد .
- تازگی از مولفه های صائب بودن است >> Accuracy
- مرکز کیفیت اطلاعات بهداشتی انگلستان CHIQ << Center for Health Information Quality
- ویژگی کیفیت داده ها را حول 3 محور می داند :
* صائب بودن
* مربوط بودن
* شفاف بودن >> ویژگی تازگی را از نوع صائب بودن می داند .

- ابدالهاک ضمن تأیید نظر جونز >> از حیث گردآوری داده ها ، بیشتر اوقات تعریف داده ها تغییر کرده یا اصلاح می شوند .

این تغییرات یا اصلاحات باید به گونه ای مستند گردند که کاربران فعلی و آتی ، معانی داده ها را در گذشته ، حال و آینده دریابند .
>> در زمان مناسب به کاربران نهایی و گردآورندگان داده ها انتقال داده شود .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

همسانی : Consistency

- همسانی >> یکسان بودن شماره پرونده بیمار در تمام یک دوره مراقبت
- ناهمسانی >> انجام شدن عمل برداشتن رحم در مورد یک بیمار مرد >> برداشتن رحم با جنس مؤنث همسان است .

- اپیلیتو >>> همسانی >> وقتی داده ها با یکدیگر تناقض نداشته باشند در ان صورت همسانی ایجاد می شود .
- کلیرلی >> همسانی >> بعنوان سازگاری درونی میان عناصر اطلاعاتی و یا داده ها مطرح می کند. >> وجود سازگاری و ارتباط منطقی میان داده هاست .
- همسانی شاید با صائب بودن متفاوت باشد >> اما >> ناهمسانی همان صائب نبودن است پس این دو ویژگی فرقی با هم ندارند .
- مرکز کیفیت اطلاعات بهداشتی انگلستان CHIO >> همسانی را جزء مولفه های " صائب بودن " بر شمرده است .
- ناهمسانی وقتی روی می دهد که دو موجودیت اطلاعاتی به هم مرتبط با یکدیگر >> جور نباشند .
- - مرکز کیفیت اطلاعات بهداشتی انگلستان CHIQ << Center for Health Information Quality
- ویژگی کیفیت داده ها را حول 3 محور می داند :
* صائب بودن
* مربوط بودن
* شفاف بودن >> خصیصه همسانی را جزء مولفه های " صائب بودن " برشمرده است .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تعریف شدگی Definition


- ابدالهاک >>> برای داده ها باید تعاریف واضح ارائه شود بطوریکه کاربران فعلی و آتی ، معانی داده ها را دریابند .

- Uniqueness یگانگی و Precision دقت از مولفه های تعریف شدگی است.

-اپیلیتو >>> Uniqueness را یگانگی ارزش های کلیدی داده ها می دانند.

- جونز >>> Precision باید ارزش های قابل قبول یا طیفی از ارزش ها برای هر صفت ، مشخص گردد و این ارزش ها باید بقدر کافی باشند . تا کاربرد یا فرآیند مربوطه را پشتیبانی کنند ، این ویژگی دقت است . جنسیت >> مؤنث - مذکر - نامعلوم

-جونز و ابدالهاک >> Granularity ( بلورینگی ) تبیین دقیق تر و جزئی تر داده ها و ارزش های آنها را بلورینگی می گویند .

- فرایدی معتقد است که : داده ها و عناصر اطلاعاتی باید تعریف شوند تا برای کاربران آن قابل فهم باشد . ( قابل فهم بودن داده برای کاربران )

- برای مثال تعریف patient disposition ( نوع ترخیص ) چنین است >> محل استقرار بیمار بعد از ترخیص

- وجود تعاریف کاملاً روشن و نیز تعیین ارزش های قابل قبول موجب می شود تا همگان درک واحدی از داده ها داشته باشند .

- بلورینگی که یکی از مولفه های تعریف شدگی است در مواردی مانند " درجه حرارت بدن " که یک دهم اعشار آن هم مهم است استفاده می شود .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وثوق و قابل اعتماد بودن داده ها Reliability

- فقط سازمان بهداشت جهانی این خصیصه را مد نظر قرار داده .

- این خصیصه در گرو همسانی یا به تعبیر دیگر " صائب بودن " است . >> وثوق داده ها
- این ویژگی تلفیقی از خصایص >> تعریف شدگی ، کامل بودن ، صائب بودن ، مربوط بودن و بموقع بودن است .

- بر اساس نظر WHO >> در این ویژگی داده ها باید با تکرار عملیات گردآوری ، پردازش ، ذخیره سازی و نمایش اطلاعات >> نتایج یکسانی نشان دهند و این حالت در گرو >> همسانی داده هاست .

- WHO >> قابل اعتماد بودن یا وثوق داده ها >> صفت مستقل برای کیفیت داده ها می داند .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


قابل قیاس بودن Comparability

- این ویژگی توسط موسسه اطلاعات بهداشتی کانادا CIHI معرفی شده و مولود صفت " تعریف شدگی " داده ها است .

- چنانچه داده معنی دار نباشد آنگاه از ان برای مقایسه و توجیه اشتراک یا اختلاف موجود نمی توان استفاده کرد .

بامعنی دار شدن داده ها بطور خودبخود ویژگی " قابل قیاس بودن " برای داده ها فراهم می گردد.

- قابلیت دسترسی Accessibility امنیت Security و محرمانگی Confidentiality ، این سه ویژگی چون مربوط به عوامل شکل گیری ماهیت داده نیست >>> بلکه به فرآیند های ذخیره سازی ، بازیابی ، اطلاع رسانی ( توزیع اطلاعات ) مربوط می شوند >>
نمی توان ان ها را از ویژگی کیفیت داده به حساب آورد و جزء ویژگی های کیفیت مدیریت اطلاعات است.

- ابدالهاک و جونز >> قابل دسترس بودن >> کلیه داده ها باید در مواقع نیاز ( برای تمام مقاصد کلینیکی ، اداری و سازمانی ) به آسانی قابل حصول و قابل استفاده باشند.

- اگر داده ها در دسترس نباشد ارزش گردآوری و ثبت دقیق آن ها از بین می رود .

- ویژگی " امنیت داده ها " >> ذخیره سازی مطمئن
- " محرمانگی " >> زاییده حقوق بیمار >> بر سیاست های افشاء داخلی و خارجی سازمان >> سیاست های اطلاع رسانی مشروط دلالت دارد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اعتبار Validity

- خصیصه اعتبار داده بیانگر مطابقت داده ها با دامنه قابل قبول و مورد انتظار از ارزش ها می باشد . برای مثال >>
عبارت ABCD در سیستم پستی آمریکا بعنوان کدپستی شناخته نمی شود چون صرفاً در این کشور براساس ارقام است .

- فرایدی >> داده ها باید در قالبی توافق شده که مبتنی بر >> استانداردهای ملی است باشد.
- کلیرلی >> ضرورت مطابقت داده ها با استاندارد های ملی >> اعتبار داده

- واریز داده ها به کاغذ یا کامپیوتر همراه با خطای انسانی است و برای اینکه داده ها مفید واقع شوند لازم است معتبر شوند.

- بنظر می رسد ویژگی اعتبار داده ها >> تحت پوشش ویژگی " تعریف شدگی " قرار دارد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پوشش Coverage

- این ویژگی توسط کلیرلی مطرح شده و براساس آن داده ها باید انعکاس دهنده کلیه امور انجام شده توسط تراست باشند .

- ویژگی پوشش براساس تعاریف کلیرلی از کامل بودن >> ویژگی کامل بودن Completeness است .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالب نمایش Data representation Format

- بمنظور سنجش کیفیت داده ها به مجموعه ویژگی های مبتنی بر دید مفهومی کاربر نهایی اضافه کرد .

- مجموعه قواعدی برای ثبت داده ها >> ارزش داده ها باید در یک قالب معین و از طریق زبان خاصی نمایش داده شود .

- قالب نمایشی به مثابه کالبد برای ماهیت یا محتوای داده است .

- داده مجموعه ای از محتوا و قالب نمایشی است که محتوا در حکم روح و قالب نمایشی در حکم کالبد یا جسم آن بحساب می اید.

- مهمترین ویژگی آن خوانایی Legibility است که کیفیت نمایش داده ها از ان وضوح می یابد .

- قالب ها ممکن است بصورت عبارت کارکتری ، نمادهای گرافیکی ، تصاویر ، گراف ها ، استعارات و یا رنگ ها باشند .

- WHO >> تمام داده ها خواه بصورت دست نوشته ، تایپ شده یا چاپی کامپیوتری باید " قابل خواندن " باشد .

- ویژگی قالب نمایشی را Redman به موارد دیگر اضافه نمود و مدلی موسوم به Redman شکل گرفت .

- علاوه بر 5 ویژگی مربوط به محتوای داده " صائب بودن ، کامل بودن ، بموقع بودن ، مربوط بودن و تعریف شدگی " لازم است >> باید ارتباط و هماهنگی محکم و منطقی میان این ویژگی ها وجود داشته باشد .
ویژگی " پیوستگی منطقی " >> Logical Linkage >> را در هر یک از 2 مؤلفه اصلی کیفیت ( محتوا و قالب نمایش ) اضافه نمود .

- منظور از پیوستگی منطقی >> وجود ارتباط و هماهنگی محکم و منطقی میان 2 مولفه اصلی کیفیت داده و همچنین در هر یک از ویژگی های مربوط به ان دو و نیز میان ویژگی های تشکیل دهنده هریک از آنها .

-بدون قالب نمایشی >> داده معنا ندارد .

- مرکز کیفیت اطلاعات بهداشتی >> مدلی متشکل از سه محور اصلی :

صائب بودن Accuracy >> Consistent Continuity Current Reliable
مربوط بودن Relavancy >> Accessible Appropriate Patient Involvement
شفافیت Clearness >> Appearance of text Presentation Content

- کامل بودن داده ها >> بین داده های ضروری ارتباط و توالی منطقی وجود داشته باشد .



پایان فصل سوم RoseRoseRoseRose
خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط Mahtab ، آرام ، hadi8963 ، s.medadi ، یگانه ، raziehjoon ، hooriaty ، hadi ، Roya-A ، noore ، amd196 ، hamidi ، MT1391 ، miss_ghazalll
#5
فصل چهارم :


- ارزیابی مؤسسات مراقبت بهداشتی در کشورهای مختلف >>
* آمریکا JCAHO
* انگلستان CASPE
* استرالیا ACHCS
* کانادا CCHFA

- جکاهو JCAHIO ارزیابی خود را حول سه محور انجام می دهد :
* منابع ، تسهیلات و امکانات دائمی
* خدمات مراقبتی
* اطلاعات مراقبتی

- سطوح مکانیزم های تقویت اطلاعات مراقبتی درون سازمان :
* حفظ و ارتقاء کیفیت اطلاعات
* تعیین کیفیت
* بهبود مستمر کیفیت
* مدیریت کیفیت فراگیر اطلاعات >>> پایه دستیابی به تمام سطوح فوق >> کنترل کیفیت اطلاعات مراقبتی

- JCAHO علاوه بر اعتبارسنجی بیمارستان ها ، آژانس های بهداشت خانگی ، سازمان های مراقبت نظارت شده ( که دیگر تحت JCAHO نیستند ) و شبکه های مراقبت بهداشتی آمریکا را اعتبار سنجی می کند .

- انواع سازمان های ملی اعتبارسنجی در امریکا >>
JCAHO - NCQA - AMAP - URAC - AAHC -AAAHC

- اگر چه برنامه اعتبارسنجی در آمریکا بصورت مستقل است و داوطلبانه، اما وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا DHHS با اعمال رویه ها و مکانیزم هایی بطور غیر مستقیم برنامه های اعتبارسنجی را در باطن الزامی کرده است.

- سه بدنه دولتی که NHS ( سازمان بهداشت ملی ) انگلستان را کنترل می کند :
* وزارت بهداشت DOH
* هیأت سیاستگذاری
* مدیریت اجرایی

- در انگلستان هیچ قانونی جهت موظف نمودن مؤسسات بهداشتی برای رعایت استانداردها وجود ندارد. ( تنها خانه های پرستاری ملزم هستند )

- در انگلیس سازمانی موسوم به " سازمان ارزیابی و برنامه ریزی خدمات و پاسخگویی کلینیکی "
CASPE >> Clinical Accountability Service Planing & Evaluation
که یک سازمان پژوهشی مستقل محسوب می شود.
از طریق اجرای دو برنامه >>
* اعتبارسنجی مراقبت بهداشتی HAP
* اعتبار سنجی و توسعه پرونده های بهداشتی ADR >> وظیفه خود را انجام می دهد.

- تمرکز اصلی CASPE ، بر توسعه و ارزیابی سیستم ها بوده است .

- CASPE تأسیس شد تا سیستم های مدیریتی و عملیاتی را جهت استفاده مدیران و درمانگران بهبود بخشد.

- در حال حاضر علائق اصلی CASPE بر موارد زیر تمرکز دارد >>
* ایجاد و توسعه شاخص های کلینیکی در تمام ابعاد کیفیت
* ایجاد و توسعه شاخص های مربوط به پیامد بهداشتی
* تضمین کیفیت منابع معمول داده ها
* ارزیابی برنامه های ممیزی درمانی
* شناسایی و ارزیابی تکنیک های بررسی خارجی همکار از همکار

- برنامه اعتبار سنجی مراقبت بهداشتی HAP >> Health care Accreditation Program
بخشی از CASPE است و به عنوان یک برنامه غیرانتفاعی اجرا می شود، این برنامه نوعی اعتبارسنجی مستقل خارجی است که بیمار در رأس توجهات آن قرار دارد.

- استانداردهای HAP در ارتباط با مواردی به شرح زیر ایجاد شده است :
* مراقبت بهداشتی مستقل
* مؤسسات بهداشتی اسکاتلند
* NHS در انگلستان و ولز
* نهادهای خصوصی

- استاندارد های مخصوص NHS در برنامه HAP شامل :
* نظارت ، مدیریت و هدایت
* خدمات درمانی اجتماعی
* خدمات متمرکز بر بیمار
* خدمات پشتیبانی
* خدمات درمانی حرفه ای
* خدمات تخصصی جهت بیمار

- برنامه اعتبار سنجی و توسعه پرونده های بهداشتی ADR >>
یک برنامه ملی در انگلستان است که جهت فراهم کردن ارزیابی سازمانی مستمر خدمات مربوط به پرونده های بهداشتی شروع شده است .

- HRAP از این سیستم( ADR ) مشتق شده که مالکیت آن در سال 1994 از SWRHA به CASPE انتقال یافت .

- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 5 سازمان ملی مهم بعنوان بدنه های اعتبارسنجی و با هدف تعیین استاندارد های ملی برای اقدامات درمانی :

* JCAHO >> Joint Commission on Accrediation of Health care Organization
انواع استانداردها : ساختاری سازمانی متمرکز بر بیمار

>> حیطه های هدف اعتبارسنجی :
- بیمارستان ها - بهداشت خانه - مراقبت طولانی مدت - مراقبت بهداشت رفتاری
- آزمایشگاه های بالینی - مراقبت سرپایی - شبکه های بهداشتی


* NCQA >> National Committee for Quality Assurance
انواع استانداردهای : درمانی اداری

>> حیطه های هدف اعتبارسنجی : سازمان های مراقبت نظارت شده


* AMAP >> American Medical Accrediation Program
انواع استانداردهای : محیط مراقبت تأیید صلاحیت پیامدهای بیمار فرآیند درمانی

>> حیطه های هدف اعتبارستجی : صلاحیت پزشکان و اقدامات مطبی


* AAHC / URAC
American Accrediation Health Commission / Utilization Review Accreditation Commicssion

انواع استانداردهای : بررسی صلاحیت ها استانداردهای سازمانی جبران خسارت کارگران مدیریت موردی شبکه بهداشتی بهره برداری بهداشتی

>> حیطه های هدف اعتبار سنجی : سازمان های مراقبت نظارت شده


* AAAHC >> Accreditation Association for Ambulatory Health Care
انواع استانداردها : حقوق بیمار نظارت بر درمان کیفیت مراقبت محیط پرونده های حرفه ای

>> حیطه های هدف اعتبارسنجی : جراحی سرپایی مراکز تولد مراقبت اضطراری مراکز بهداشت جامعه گروه های پزشکی

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JCAHO >> AHA - AMA - ACS - ACP - ADA - ANA
American Hospital Association *
American Medical Association *
* American Dental Association *
* American College of Surgeon *
* American College of Physician *
American Nursing Association

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UHDDS >> Uniform Hospital Discharg Data Set >> Acute care

UACDS >> Uniform Umbulatory Care Data Set >> Ambulatory care

MDS RA >> MDS of Resident Assessment Instrument >> long term care

OASIS >> Outcome and Assessment Information Set >> Home Health

HPEDIS >> Health Plan Employer Data Information Set >> Manage care

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- کانبرا یک نوع دیکشنری داده های بهداشتی است که توسط موسسه بهداشت و رفاه استرالیا ایجاد شده .

- استانداردها >>
* دیکشنری داده ها
* MDS
* محتوای پرونده پزشکی

- تحلیل کیفی ممکن است برای >>
* پرونده کامل پزشکی
* اطلاعات مراقبتی تلخیص شده
* وارسی بهنگام واریز داده ها باشد .

- وارسی بهنگام واریز داده ها >> Data entry check >> مسئولیت این تحلیل بعهده خود گرداورندگان

- از نظر مان ، ویلیامز و سیورز >> کاربرد پرونده پزشکی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود .

- کاربردهای اولیه شامل >>
* حافظه کمکی
* پشتوانه تصمیمات کلینیکی
* ابزار برقراری ارتباط موثر

- کاربردهای ثانویه شامل >> از حیث پزشک قانونی اهمیت دارد.
* پژوهش و ممیزی درمانی
* تخصیص منابع
* اپیدمیولوژی
* برنامه ریزی خدمات

- ایجاد سیستم پرونده ای درست >> توسط کمیسیون ممیزی

- چارچوب اصل " طبابت خوب " >> توسط شورای عمومی پزشکی GMC ایجاد شد . Good Medical Practice >> General Medical Commite

- وزارت بهداشت DOH >> مسئول ارائه سریع و عادلانه خدمات مراقبت اجتماعی و بهداشت با کیفیت و راحت به مردم انگلیس است .

- مراجع بهداشتی استراتژیک >> NHS را در سطوح محلی اداره می کند و مانند پلی بین DOH و NHS هستند .

- تراست های مراقبت اولیه Primary Care Trusts >> شالوده و بنیان سازمان بهداشت ملی NHS بحساب می آید و
>> مسئولیت برنامه ریزی و اطمینان از خدمات بهداشتی و بهبود بهداشت جمعیت محلی را بر عهده دارد.

- مرکز ملی خون که در انگلیس جزء مراجع بهداشتی خاص بحساب می آید .

- کمیسیون ممیزی >> جریان استفاده بهینه از پول مردم را ارتقا می دهد .






خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط hadi ، یگانه ، hooriaty ، آرام ، s.medadi ، Roya-A ، hadi8963 ، noore ، adamak ، hamidi ، MT1391 ، jiji2663 ، miss_ghazalll
#6
-بطور ماهانه << طبق یک روال مشخص هر تراستی داده های PAS خود را در رابطه با بیماران استخراج کرده و در فرم خاصی <<
تحت عنوان " مجموعه داده های مأموریتی " وارد نموده و برای مؤسسه شفاف سازی سازمان بهداشت ملی ( NWCS ) ارسال می کند .

- داده های سیستم مدیریت بیمار PAS << منعکس کننده جریان حرکتی بیمار در خلال دریافت مراقبت ثانویه می باشد.

- مجموعه عظیم و پیچیده ای از داده های گردآوری شده توسط تراست، در سیستم مدیریت بیمار PAS واریز می شود.

- حجم زیادی از داده های << PAS داده های اداری
- بخش مهمی از داده های << PAS داده های کلینیکی کدگذاری شده ( کدگذاری پرونده )

- مؤسسه شفاف سازی NWCS تحت نظارت مرجع اطلاعاتی NHS قرار دارد.

- بدلیل پیچیدگی هایی که در قالب پیامی داده های خواسته شده توسط NWCS وجود دارد >> تراست ها ( بخصوص تراست های بزرگ ) >> قادر به برقراری ارتباط مستقیم با این مؤسسه نیستند.

<< NWCS هر سه ماه یکبار داده ها را به بخش " پایگاه داده های آماری وقایع بیمارستانی
" ( HES ) در وزارت بهداشت انگلستان ارسال می کند.

- پایگاه داده های اماری وقایع بیمارستانی HES >> Hospital Episode Statistical Database یک پایگاه داده ای بزرگ در وزارت بهداشت انگلستان است
>> از آن بعنوان >>
* پایش فعالیت مراقبت بهداشتی
* کمک به شناسایی روندها
* اخذ تصمیمات آگاهانه در سطح ملی >> استفاده می شود .

- بررسی کفایت کلینیکی clinical pertinence ( quality ) review << توسط Medical Audit Committee اجرا می شود<< از نوع بررسی های همکار از همکار peer review است
<<تمرکز اصلی ان بر روی مراقبت ارائه شده به بیمار می باشد.

- کمیته مدیکال رکورد وظیفه بررسی کیفی و کمی را دارد .

- وظایف کمیته مدارک پزشکی <<
* تصمیم گیری
*سیاست گذاری
* برنامه ریزی
* ارزیابی * نظارت
- اگر یک پرستار درجه حرارت 98/6 فارنهایت را بدون ممیز ( 986 ) ثبت کند، آنگاه این داده فاقد اعتبار است.
- کمیته مافوق مدارک پزشکی << کمیته اجرایی
- سه نوع فرآیند کنترلی در مورد گردآوری و گزارش داده ها >>
* پیش گیرنده Preventive
* کاونده Detective
* ویرایشگر Corrective

- کنترل پیشگیرنده برای اطمینان از عدم وقوع اشتباه در نخستین مراحل ثبت داده ها طراحی می شود.
- " وارسی کامپیوتری اعتبار " << نمونه ای از کنترل پیشگیرنده است که بیان کننده این است >>
کنترل پیشگیرنده >> اعتبار داده ها را بررسی مجدد Double Check می کند . >>
- ایجاد فرم های خوب طراحی شده
- اعلانات کامپیوتری از نوع کنترل پیشگیرانه است.
- حصول اطمینان در واحد پرستاری که آیا بیمار داروی مناسب خود را دریافت می کند .
>>>> این کنترل پر هزینه و پر دردسر است .

- Detailed Form >> فرم های ساختمند بسته که برای جلوگیری از ورود داده های نامعتبر در کنترل پیشگیرانه بکار می رود.

- کنترل های کاونده >> برای یافتن خطاهای داده پس از ثبت شدن انجام می شود .
- کنترل کاونده مبتنی بر کامپیوتر می تواند فهرست اشتباهات ثبتی را چاپ کند که به آن گزارش خطا ( Error Report ) یا گزارش استثنا Exception Report می گویند.
- مقایسه داده های دستور داده شده با داروی دریافت شده >> برای اطمینان از تجویز صحیح دارو >> کنترل کاونده
- کنترل های کاونده در محیط های کاغذی بسیار مهم و ضروری هستند.
- کنترل های کاونده آسانترین و از لحاظ هزینه اثربخش ترین هستند.

- کنترل ویرایشگر ( اصلاح گرانه ) >> بمنظور تثبیت و رفع خطاها و اشتباهات تعیین شده، اجرا می شود.
- این کنترل ها در پی کنترل کاونده انجام می شوند.
- آموزش کارکنان و برخورد حرفه ای ( تشویق و تنبیه ) دو نمونه از اعمال اصلاح گرانه است.
- ویرایشگر >> نگاهی گذشته نگر به اشتباهات >> مانند خطا در مورد نادرستی یک تاریخ ، یا تعیین علت تجویز یک داروی نادرست

- تحلیل Analysis >> نوعی کنترل کاونده Detective است .
- تحلیل پرونده به قصد اطمینان از کامل بودن مستندات >> موسوم به تحلیل کمی است.
- تحلیل کمی اطلاعات مراقبتی بر اساس دو ویژگی >>
* کامل بودن اطلاعات پرونده
* درستی اطلاعات هویتی انجام می شود.

- اصول یا قواعد تحلیل کمی عبارتند از :
* تعیین کاستی های پرونده
* تعیین عناصر اطلاعاتی نانوشته هر فرم تکمیل شده
* تعیین گزارشاتی که فاقد امضاء مستندساز هستند
* تعیین گزارشاتی که فاقد تاریخ و زمان ثبت هستند .

- کنترل ویرایشگر >> Corrective >> مثل هشدار دادن به پزشک یا هر مستندساز دیگر در مورد فقدان داده های لازم و وجود خطا

- Countersign یا تأیید امضا >> نوعی تحلیل کمی است >> تأیید امضای انترن و رزیدنت توسط استاد
- مهلت رفع نقص بعد از دریافت فرم ناقصی >> 10 روز یا یک هفته بعد از ترخیص بیمار

- وظیفه تحلیل کمی اطلاعات مراقبتی بر عهده کارکنان بخش مدیریت اطلاعات بهداشتی ( مدارک پزشکی ) می باشد که اصطلاحاً به آنها تحلیل گر پرونده پزشکی ، متخصص تحلیل پرونده پزشکی ، متخصص اطلاعات بهداشتی و یا تحلیل گر اطلاعات بهداشتی اطلاق می گردد.

- استاندارد تعیین شده توسط JCAHO >> برای مهلت تکمیل پرونده پزشکی >> 30 روز بعد از ترخیص بیمار است .

- مزایای تحلیل همزمان Concurrent >>
* بهبود میزان کامل بودن پرونده
* بهبود گردش اطلاعات
* بهبود گردش نقدینگی
* بهبود فرآیند بهره برداری از منابع

- اجرای تحلیل کمی بطور کلی براساس ضابطه " کامل بودن " می باشد.

- تحلیل کیفی >> فرآیند وارسی محتویات پرونده برای تعیین مستندات غیر صائب ( ناهمسان ) است.

- در تحلیل کیفی اطلاعات باید از نظر >>
* صائب بودن * بموقع بودن * تعریف شدگی * مربوط بودن * قالب نمایشی بررسی شوند .

- تعریف WHO از استاندارد >> یک استاندارد نمونه یا ضمیمه ای است که بر اساس آن، چیزی تحت آزمایش و اندازه گیری قرار می گیرد.

- حداقل مجموعه داده ها MDS >> مجموعه ای اصلی از عناصر اطلاعاتی است که توسط گروه اطلاعات بهداشت ملی بمنظور >>
گردآوری و گزارش دهی الزامی در سطح ملی توافق شده است.

- گردآوری یکسان داده ها - افزایش قابلیت قیاس و تطابق داده ها - ایجاد تعاریف یکسان برای اصطلاحات یا عبارات مشترک

- نمونه هایی از MDS در آمریکا >>
* UHDDS >> acute care
* UACDS >> Ambulatory care
* MDS RAI >> Long term care
* OASIS >> home health
* HPEDIS >> managed care

- دیکشنری داده ها Data Dictionary >> برای
* ارتقاء یکپارچگی
* قابل استفاده بودن
* وثوق
* اعتبار
* همسانی
* کامل بودن داده ها در کلیه سطوح مراقبت بهداشتی استفاده می شود.

- دیکشنری داده ها >> در بهبود تعاریف استاندارد ملی ، مفید است.
- کانبرا >> برای اطمینان از انجام فرآیند گردآوری استاندارد داده بکار می رود.

- تمرکز تحلیل کیفی علاوه بر تعیین ویژگی بموقع بودن واریز داده ها ، بر تعیین کفایت داده ها می باشد.
- طبق قواعد تحلیل کمی >> تنها لازم است که جلوی عناصر اطلاعاتی در فرم ها ، داده موجود باشد.

- کفایت داده ها یک ویژگی کلی از کیفیت داده ها بوده که ویژگی هایی از قبیل " تعریف شدگی " ، " مربوط بودن " و " قالب نمایشی " را تحت پوشش دارد.

- بنجامین >> پزشک یا جراح مسئول مراقبت از بیمار ، نخستین فرد مسئول در قبال اطلاعات مراقبتی صائب ، با کفایت و بموقع است.

- رویه وارسی بهنگام واریز داده ها Data entry check >> نوعی تحلیل علاوه بر کمی و کیفی است که توسط گردآورندگان اطلاعات انجام می شود.

- گزارش خلاصه ترخیص حداکثر تا 30 روز پس از ترخیص بیمار باید کامل شود.
- فرم خلاصه ترخیص پرونده باید در موقع ترخیص بیمار در سریع ترین زمان کامل شود.

- تحلیل قانونی ( ابدالهاک و AHIMA ) >> بخشی از تحلیل کیفی است که بیشتر بر پایه ویژگی های " قالب نمایشی داده ها " و " صائب بودن اطلاعات " تمرکز دارد.

- محتوای پرونده پزشکی ( medical record content ) >> نوعی استاندارد است که :
* تحلیل مراقبت بهینه بیمار
* امکان ارزیابی مراقبت ارائه شده به بیمار

-------------------------------------------------------

پایان فصل 4
RoseRoseRoseRose



خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط Roya-A ، یگانه ، آرام ، Mahtab ، hooriaty ، nazeri ، hadi8963 ، noore ، Harika ، hadi ، MT1391 ، jiji2663 ، miss_ghazalll
#7
فصل پنجم :

- JCAHO >> برنامه های خود را حول 3 محور سازمانی ، ساختاری و مترکز بر بیمار انجام می دهد .

- CASPE >> با اجرای دو برنامه HAP , ADR >> اعتبار سنجی سازمان های مراقبت بهداشتی و اعتبارسنجی پرونده های بهداشتی و خدمات بخش مربوطه را انجام می دهد .

- در هر دو کشور انگلستان و آمریکا >> برنامه های اعتبارسنجی برای سازمان های مراقبت بهداشتی >> داوطلبانه
اما در آمریکا این اختیار با ایجاد یک قید خفیفه موسوم به COP ( شرایط همکاری مؤسسات مراقبت بهداشتی با پوشش بیمه ای Medicare و Medicaid )
>> بصورت یک الزام تقریباً ملی در آمده است.

- سازمان های مراقبت بهداشتی در صورتی میتوانند بیمه شدگان مدیکیر و مدیکید را تحت پوشش مراقبتی خود قرار دهند که الزامات مراقبتی تعیین شده در قالب COP را رعایت کنند.

- برنامه های اعتبارسنجی سازمان های مراقبت بهداشتی و کنترل کیفیت در انگلستان رایگان است و پوشش بیمه ای بصورت همگانی می باشد. >>>>>>>>>>>>>>>>> برعکس آمریکا

- Deemed Status >> وضعیتی است که چنانچه یک سازمان به رعایت استانداردهای COP بپردازد از JCAHO پیروی کرده است.

- مکانیزم کنترل کیفیت اطلاعات مراقبتی در بیمارستان های آمریکا در مقایسه با انگلستان >>
دارای ثبات ، یکدستی ، وضوح ، عمق ، و دقت زیاد است. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
تشکیلات اطلاعات مراقبتی بیمارستان های انگلستان از قاعده و نظم مشخصی پیروی نمی کند .

- در انگلستان هر بیمارستان برحسب موقعیتی که تراست مربوطه در قلمرو سازمان بهداشت ملی NHS دارد
>>>> دارای تشکیلات اطلاعات مراقبتی خاص خود می باشد >> " اطلاعات برای بهداشت " >> هدف استراتژی نوین NHS می باشد.

- در آمریکا تشکیلات اطلاعات مراقبتی بیمارستان ها از نظم و قاعده کاملاً مشخص و یکسانی برخوردار است.

- تراست ها تحت تأثیر الزام شدید DOH , NHS استفاده از برنامه اعتبارسنجی داده ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

- کشور انگلستان از لحاظ کیفیت داده های مراقبتی با مشکل اساسی روبرو است.

- عواملی که در بروز مشکل کیفیت داده های مراقبتی در انگلستان تأثیر داشته >> رایگان بودن و همگانی بودن بیمه بوده است.

- برنامه ارزیابی ( اعتبارسنجی ) در ایران از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت و از طریق معاونت درمان دانشگاه ها اجرا می شود .

- تأیید امضا ( countersign ) باید در تحلیل کمی مورد توجه قرار گیرد.

- آیا آزمایشات و بررسی های انجام شده مقتضی هستند >> الزامات صائب بودن داده ها را نشان می دهد .

- گزارش عمل ، دستورات پزشک ، گزارش پرستار و یادداشت های در طی روند پیشرفت سلامت باید بلافاصله بعد از انجام کار ثبت شوند .
>> بقیه گزارش ها حداکثر 24 ساعت بعد از انجام کار . ( تشخیص موقتی اتوپسی >> 3 روز بعد از انجام کار )

- برای اجرای مسئولیت پایش و ارزیابی کیفیت اطلاعات مراقبتی در بیمارستان ها >> کمیته مدیکال رکورد >> جزء کمیته های پزشکی دائمی

- تشکیل جلسه کمیته مدیکال رکورد >> ماهیانه

- کمیته مدیکال رکورد >>
* رئیس کادر پزشکی
* نمایندگان بخش های کلینیکی
* نماینده یا نمایندگان کادر پرستاری
* مدیر بخش مدیکال رکورد
* نماینده بخش هایی که مرتبط با مراقبت بیمار هستند و مسئولیت مستندسازی پرونده را برعهده دارند .

- کنترل کمی غالباً بصورت گذشته نگر ( پسا ترخیصی ) یعنی بعد از ترخیص بیمار به اجرا در می آید و گاهی بر حسب موقعیت بیمارستان >>
گذشته نگر سریع ( همزمان با حضور بیمار در بیمارستان انجام شود .

- تحلیل گران کمی ملزمند موارد نقص را در فرم خاصی >> فرم نقص گزارش کنند .

- تحلیل گران کمی باید به فردی که مستنداتش دارای نقص است مسئله را بطور کتبی گزارش دهند .

- رفع نقص در آمریکا حداکثر یک هفته تا ده روز پس از دریافت اطلاعیه وجود نقص است .

پایان فصل پنجم
RoseRoseRoseRose







- دوستان لطفاً جدول ( عوامل مؤثر بر کیفیت اطلاعات مراقبتی جداول 4-5 و 3-5 و 5-5 ,....) با دقت مطالعه بفرمایید صرفاً جهت تفهیم مطالب نه حفظ کردن جداول .
RoseRoseRoseRose


خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
Rose
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنیدRose
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیدRose

 سپاس شده توسط hooriaty ، Harika ، یگانه ، آرام ، Mahtab ، Roya-A ، health_sa ، adamak ، razi ، amd196 ، hamidi ، arman.h ، maryam.raz ، ermia_2012 ، hadi ، student2059 ، MT1391 ، jiji2663 ، miss_ghazalll ، reyhan1424
#8
باسلام امیدوارم حالتون خوب باشه خیلی خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم وخوشحال تر اینکه عضوشدم ان شاءا... که بتونم از مطالبتون استفاده کنم , امروز خیلی دنبال این کتاب گشتم ولی پیدا نکردم تا اینکه خلاصه مطالبو تو سایت شما پیدا کردم ,اولین باره میخام امتحان بدم برام دعا کنین قبول شم.
با آرزوی زیباترین لحظات برای تک تک شما عزیزان
mz@
 سپاس شده توسط Harika


موضوعات مشابه ...
موضوع
  خلاصه امار :مطالعه گروهی امار و ریاضی کنکور انفورماتیک 92
Star خلاصه کتاب " مدیریت سیستم های اطلاعات مراقبت بهداشتی " وگر
Star خلاصه کتاب " مدیریت اطلاعات بهداشتی " ابدالهاک " فرخنده اسدی،مریم احمدی "
Star خلاصه کتاب " داده پردازی بهداشتی " دکتر مقدسی
  خلاصه ریاضی:کنکور انفورماتیک92
Star خلاصه کتاب " مدیریت اطلاعات بهداشتی " مرجان قاضی سعیدی و رضا صفدری
  کدام؟؟انفرماتیک یا فناوری اطلاعات سلامت؟
  خلاصه فصل اول امار :مطالعه گروهی امار و ریاضی کنکور انفورماتیک 92



کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان