مجموعه نکات : " کیفیت اطلاعات در مراقبت بهداشتی " : دکتر حمید مقدسی
- مفهوم کیفیت مشتری محور است و کیفیت توسط مشتری تعریف می شود.
- اصلی ترین فایده کیفیت رضایت مشتری است و عمده ترین کاربرد آن تسریع رشد و تعالی جامعه است.
- تلاش پیشگامان کیفیت منجر به یک تعریف شد : کیفیت یعنی آنچه که کاملاً برای مقصود مناسب باشد.
- بهترین تعریف که ایزو ارائه کرده است :
" کلیه ویژگی ها و خصوصیات یک موجودیت ( محصول یا خدمت ) که بتواند بطور تلویحی و یا تصریحی نیاز های استفاده کننده را برطرف نماید . "
- کتاب مشترک " لاسکل و دیل " >> جاده ای به سمت کیفیت
- سازمان ایزو 2002 >> پذیرش یک سیستم مدیریت کیفیت باید تصمیم استراتژیک هر سازمانی باشد.
- پرداختن به توسعه و رشد کیفیت محصولات >> سرعت فرآیند رشد و توسعه جامعه خواهد شد.
- NAHQ >> National Association for Health care Quality
نولان : کیفیت به عنوان یک استراتژی تجاری در نظر گرفته می شود . ( تغییر بنیادی )
لیستون : کیفیت با کالبد دانش مربوط به محصولات یا خدمات و رضایت مشتری ارتباط دارد.
- تعاریف کیفیت :
* ژوران : آنچه که کاملاً برای استفاده مناسب است.
* کرازبی : آنچه مطابق با الزامات ( نیازها ) باشد.
* دمینگ : محصول یا خدمتی که به شخص کمک می کند و از بازار پرکششی برخوردار است .
فیگنبام : آنچه مستمراً نیازها و توقعات مشتریان را برطرف نماید و توان بالقوه منابع استفاده شده در فرایند تولید را توسعه دهد.
- کیفیت >> آنچه که کاملاً برای مقصود مناسب باشد . ( برافی )
- لاسکل و دیل ( جاده ای به سمت کیفیت ) >> کیفیت توسط مشتری تعریف می شود و مشتری، خواهان محصولات و خدماتی است که بتواند توقعات و نیازهای او را در طول عمرش با پرداخت هزینه ای که معرف ارزش های آن محصول و خدمت است برطرف نماید.
- دمینگ مشکل اصلی را مربوط به تغییر پذیری می دانست . که به دو نوع خاص و عام تقسیم کرده بود.
- عام : " ارتباط با با کل کار دارد - مختصات کار نادرست باشد - محصول ساخته شده دقیقاً با مختصات تعیین شده متناظر نیست "
- خاص : " - ناشی از دستگاه یا عامل خاص ( کارگر ) "
- بر اساس نظر دمینگ رفع تغییر پذیری عام ، جزء مسئولیت مدیر است .
دمینگ چرخه PDCA
plan , do . check , act
- دمینگ روش نمودار " کنترل آماری فرایند " را معرفی کرد و همچنین چرخه PDCA را مطرح نمود.
- ژوران بر خلاف دمینگ کمتر به جزئیات تکنیک های کنترل کیفیت پرداخت و بیشتر بر " مسئولیت مدیریت " تمرکز نمود.
- ژوران مانند کرازبی و فیگنبام گفت :
کاهش هزینه یک هدف کلیدی در جریان حصول کیفیت است . ( دمینگ اشاره نکرده بود )
- ژوران کیفیت را " آنچه برای استفاده کاملاً مناسب است " می داند و آن را به مفاهیم :
کیفیت طراحی ، کیفیت مطابقت ، تغییر پذیری و خدمت می شکند.
- شیوهارت >> کیفیت >> تکنیک های آماری
- برافی ( 1996 ) >> تکنیک آماری >> محصول دارای دقت کافی باشد.
- دمینگ بر روی مطالعات شیوهارت کار کرد و آن ها را توسعه داد. >> رویه متکامل تر >> کنترل آماری فرایند SPC
- دمینگ مجموعه سخنرانی های شیوهارت را در کتابی با عنوان " تئوری کنترل آماری کیفیت " گرد آورد.
- بنا بنظر دیل >> یکی از دخیل ترین افراد در متون مربوط به کیفیت " ژوزف ژوران "
- دمینگ و ژوزف ژوران >>> اثر زیادی در توسعه مدیریت کیفیت
- جریان علمی کیفیت >> فعالیت های شیوهارت در آزمایشگاه بل >> تکنیک های آماری
در کارش استفاده از تکنیک های آماری
روش آماری >> تغییر >> شیوه های دقیق و قاطع پایش کیفیت
- برافی >> روش های اماری در صورتی که دارای دقت کافی باشند کاربرد دارند . ( در دامنه قابل قبول تعریف شده باشد )
- دمینگ >> محصول و یا خدمتی که به شخص کمک می کند و از بازار پرکششی برخورداراست .
- دمینگ بر روی شیوه های آماری شیوهارت کار کرد >> توسعه >> " کنترل آمرای فرآیند " SPC مطرح نمود .
- دمینگ مجموعه سخنرانی های شیوهارت >> کتاب >> تئوری کنترل اماری کیفیت
- کنترل کیفیت آماری بدون آموزش مدیران فایده ای ندارد.
- اهداف رویکرد ژوران برای مدیریت کیفیت ، تطابق فزاینده ، هزینه کیفیت کاهش یافته می باشد.
- ژوران چرخه 3 حلقه ای برای کیفیت مطرح کرد :
* برنامه ریزی کیفیت
* کنترل کیفیت
* بهبود کیفیت
- کرازبی کیفیت را " مطابقت با الزامات " تعریف نمود.
- از نظر کرازبی تنها شاخص عملکرد " هزینه کیفیت " و تنها استاندارد عملکرد " به صفر رسیدن نقایص " است.
- فیگنبام مبتکر" کنترل کیفیت فراگیر" است .
- فیگنبام تأکید داشت که مدیریت کیفیت تنها زمانی موفق می شود که :
" مسئولیت کیفیت به تمام افراد سازمان و در تمام جنبه های کاریشان انتقال یابد "
- فیگنبام به عنوان پدر مدیریت کیفیت فراگیر
( TQM ) >> ( Total Quality Management ) شناخته شد .
- آموزه های 4 استاد از نظر تمرکز اصلی رویه هایشان به قرار زیر است :
* دمینگ : کنترل اماری کیفیت
* ژوران : مدیریت پروژه
* کرازبی : انگیزش سراسری سازمان
* فیگنبام : مدیریت سیستم ها
- از نظر دمینگ کیفیت بهبود نمی یابد مگر انکه اندازه گیری شود.
- کتاب ژوران >> راهنمای کنترل کیفیت
- برنامه ریزی کیفیت :
* تعیین مشتریان و نیازهای آن ها
* تعیین اهداف کیفیت
* برنامه ریزی کیفیت جهت حصول اهداف
* ایجاد راه هایی برای اندازه گیری کیفیت
* تعیین و تحصیل و تخصیص منابع برای اجرای برنامه
* اطمینان از فعالیت های لازم برای اجرای برنامه بکارگرفته شده.
- کنترل کیفیت :
* ایجاد اندازه های معنی دار کیفیت
* ارزیابی فعالیت های انجام شده
* مقایسه عملکرد حقیقی با اهداف کیفیت
* فعالیت جهت تصحیح هرنوع ضعف در تحقق اهداف
- بهبود کیفیت :
* کاهش ضایعات و اتلاف
* بهبود رضایت کارکنان
* بهبود قابلیت سودمندی
* اطمینان از رضایت مشتری
- کرازبی >> به تعادل در اوردن مشارکت مدیر و کارکنان را برای رفع مسائل کیفیت توصیه کرد.
یک رویه انگیزشی را ایجاد کرد.
کیفیت را مطابق با الزامات معنی کرد.
اگر برای اولین بار کار بدرستی انجام شود بسیار ارزانتر از وقتی است که نادرست انجام گیرد.
تنها شاخص عملکرد ، هزینه کیفیت است.
تنها استاندارد عملکرد به صفررسیدن نقایص است.
در مورد کیفیت چیزی بعنوان مسئله وجود ندارد.
- فیگنبام >> مبتکر کنترل کیفیت فراگیر می باشد .
کنترل کیفیت فراگیر یک سیستم مؤثربرای ادغام تلاش های گروه های مختلف سازمان است که برای ایجاد کیفیت، پشتیبانی کیفیت ، بهبود کیفیت انجام می شود.
تا سازمان توانایی بازاریابی ، مهندسی ، تولیئ و عرضه خدمات را در بیشترین سطوح اقتصادی و با عنایت به رضایت کامل مشتری داشته باشد.
- در آموزش های 4 استاد 4 نکته مشترک وجود دارد :
* اهمیت پشتیبانی و مشارکت مدیریت ارشد
* نیاز به تعلیم و آموزش نیروی کار
* نیاز به مدیریت کیفیت به برنامه ریزی دقیق و فلسفه دخالت سراسری سازمان
* نیاز برنامه های بهبود کیفیت به فعالیت های مستمر و دائمی
- هرچه کیفیت بالاتر رود >> هزینه کاهش می یابد.
- ژوران به کاهش هزینه اعتقاد داشت . ( دمینگ اشاره نکرده بود )
- ژوران >>
* کیفیت طراحی
* تطابق
* خدمت
* تغییر پذیری
- ژوران >>
* مدیریت کیفیت
* کاهش هزینه کیفیت
* تطابق فزاینده
دوستان یک نگاه مروری روی اصول 14 گانه دمینگ
و برنامه 14 مرحله ای کرازبی و فرایند 10 مرحله ای دستیابی به کیفیت فراگیر فیگنبام داشته باشید .
پایان فصل اول
- مفهوم کیفیت مشتری محور است و کیفیت توسط مشتری تعریف می شود.
- اصلی ترین فایده کیفیت رضایت مشتری است و عمده ترین کاربرد آن تسریع رشد و تعالی جامعه است.
- تلاش پیشگامان کیفیت منجر به یک تعریف شد : کیفیت یعنی آنچه که کاملاً برای مقصود مناسب باشد.
- بهترین تعریف که ایزو ارائه کرده است :
" کلیه ویژگی ها و خصوصیات یک موجودیت ( محصول یا خدمت ) که بتواند بطور تلویحی و یا تصریحی نیاز های استفاده کننده را برطرف نماید . "
- کتاب مشترک " لاسکل و دیل " >> جاده ای به سمت کیفیت
- سازمان ایزو 2002 >> پذیرش یک سیستم مدیریت کیفیت باید تصمیم استراتژیک هر سازمانی باشد.
- پرداختن به توسعه و رشد کیفیت محصولات >> سرعت فرآیند رشد و توسعه جامعه خواهد شد.
- NAHQ >> National Association for Health care Quality
نولان : کیفیت به عنوان یک استراتژی تجاری در نظر گرفته می شود . ( تغییر بنیادی )
لیستون : کیفیت با کالبد دانش مربوط به محصولات یا خدمات و رضایت مشتری ارتباط دارد.
- تعاریف کیفیت :
* ژوران : آنچه که کاملاً برای استفاده مناسب است.
* کرازبی : آنچه مطابق با الزامات ( نیازها ) باشد.
* دمینگ : محصول یا خدمتی که به شخص کمک می کند و از بازار پرکششی برخوردار است .
فیگنبام : آنچه مستمراً نیازها و توقعات مشتریان را برطرف نماید و توان بالقوه منابع استفاده شده در فرایند تولید را توسعه دهد.
- کیفیت >> آنچه که کاملاً برای مقصود مناسب باشد . ( برافی )
- لاسکل و دیل ( جاده ای به سمت کیفیت ) >> کیفیت توسط مشتری تعریف می شود و مشتری، خواهان محصولات و خدماتی است که بتواند توقعات و نیازهای او را در طول عمرش با پرداخت هزینه ای که معرف ارزش های آن محصول و خدمت است برطرف نماید.
- دمینگ مشکل اصلی را مربوط به تغییر پذیری می دانست . که به دو نوع خاص و عام تقسیم کرده بود.
- عام : " ارتباط با با کل کار دارد - مختصات کار نادرست باشد - محصول ساخته شده دقیقاً با مختصات تعیین شده متناظر نیست "
- خاص : " - ناشی از دستگاه یا عامل خاص ( کارگر ) "
- بر اساس نظر دمینگ رفع تغییر پذیری عام ، جزء مسئولیت مدیر است .
دمینگ چرخه PDCA
plan , do . check , act
- دمینگ روش نمودار " کنترل آماری فرایند " را معرفی کرد و همچنین چرخه PDCA را مطرح نمود.
- ژوران بر خلاف دمینگ کمتر به جزئیات تکنیک های کنترل کیفیت پرداخت و بیشتر بر " مسئولیت مدیریت " تمرکز نمود.
- ژوران مانند کرازبی و فیگنبام گفت :
کاهش هزینه یک هدف کلیدی در جریان حصول کیفیت است . ( دمینگ اشاره نکرده بود )
- ژوران کیفیت را " آنچه برای استفاده کاملاً مناسب است " می داند و آن را به مفاهیم :
کیفیت طراحی ، کیفیت مطابقت ، تغییر پذیری و خدمت می شکند.
- شیوهارت >> کیفیت >> تکنیک های آماری
- برافی ( 1996 ) >> تکنیک آماری >> محصول دارای دقت کافی باشد.
- دمینگ بر روی مطالعات شیوهارت کار کرد و آن ها را توسعه داد. >> رویه متکامل تر >> کنترل آماری فرایند SPC
- دمینگ مجموعه سخنرانی های شیوهارت را در کتابی با عنوان " تئوری کنترل آماری کیفیت " گرد آورد.
- بنا بنظر دیل >> یکی از دخیل ترین افراد در متون مربوط به کیفیت " ژوزف ژوران "
- دمینگ و ژوزف ژوران >>> اثر زیادی در توسعه مدیریت کیفیت
- جریان علمی کیفیت >> فعالیت های شیوهارت در آزمایشگاه بل >> تکنیک های آماری
در کارش استفاده از تکنیک های آماری
روش آماری >> تغییر >> شیوه های دقیق و قاطع پایش کیفیت
- برافی >> روش های اماری در صورتی که دارای دقت کافی باشند کاربرد دارند . ( در دامنه قابل قبول تعریف شده باشد )
- دمینگ >> محصول و یا خدمتی که به شخص کمک می کند و از بازار پرکششی برخورداراست .
- دمینگ بر روی شیوه های آماری شیوهارت کار کرد >> توسعه >> " کنترل آمرای فرآیند " SPC مطرح نمود .
- دمینگ مجموعه سخنرانی های شیوهارت >> کتاب >> تئوری کنترل اماری کیفیت
- کنترل کیفیت آماری بدون آموزش مدیران فایده ای ندارد.
- اهداف رویکرد ژوران برای مدیریت کیفیت ، تطابق فزاینده ، هزینه کیفیت کاهش یافته می باشد.
- ژوران چرخه 3 حلقه ای برای کیفیت مطرح کرد :
* برنامه ریزی کیفیت
* کنترل کیفیت
* بهبود کیفیت
- کرازبی کیفیت را " مطابقت با الزامات " تعریف نمود.
- از نظر کرازبی تنها شاخص عملکرد " هزینه کیفیت " و تنها استاندارد عملکرد " به صفر رسیدن نقایص " است.
- فیگنبام مبتکر" کنترل کیفیت فراگیر" است .
- فیگنبام تأکید داشت که مدیریت کیفیت تنها زمانی موفق می شود که :
" مسئولیت کیفیت به تمام افراد سازمان و در تمام جنبه های کاریشان انتقال یابد "
- فیگنبام به عنوان پدر مدیریت کیفیت فراگیر
( TQM ) >> ( Total Quality Management ) شناخته شد .
- آموزه های 4 استاد از نظر تمرکز اصلی رویه هایشان به قرار زیر است :
* دمینگ : کنترل اماری کیفیت
* ژوران : مدیریت پروژه
* کرازبی : انگیزش سراسری سازمان
* فیگنبام : مدیریت سیستم ها
- از نظر دمینگ کیفیت بهبود نمی یابد مگر انکه اندازه گیری شود.
- کتاب ژوران >> راهنمای کنترل کیفیت
- برنامه ریزی کیفیت :
* تعیین مشتریان و نیازهای آن ها
* تعیین اهداف کیفیت
* برنامه ریزی کیفیت جهت حصول اهداف
* ایجاد راه هایی برای اندازه گیری کیفیت
* تعیین و تحصیل و تخصیص منابع برای اجرای برنامه
* اطمینان از فعالیت های لازم برای اجرای برنامه بکارگرفته شده.
- کنترل کیفیت :
* ایجاد اندازه های معنی دار کیفیت
* ارزیابی فعالیت های انجام شده
* مقایسه عملکرد حقیقی با اهداف کیفیت
* فعالیت جهت تصحیح هرنوع ضعف در تحقق اهداف
- بهبود کیفیت :
* کاهش ضایعات و اتلاف
* بهبود رضایت کارکنان
* بهبود قابلیت سودمندی
* اطمینان از رضایت مشتری
- کرازبی >> به تعادل در اوردن مشارکت مدیر و کارکنان را برای رفع مسائل کیفیت توصیه کرد.
یک رویه انگیزشی را ایجاد کرد.
کیفیت را مطابق با الزامات معنی کرد.
اگر برای اولین بار کار بدرستی انجام شود بسیار ارزانتر از وقتی است که نادرست انجام گیرد.
تنها شاخص عملکرد ، هزینه کیفیت است.
تنها استاندارد عملکرد به صفررسیدن نقایص است.
در مورد کیفیت چیزی بعنوان مسئله وجود ندارد.
- فیگنبام >> مبتکر کنترل کیفیت فراگیر می باشد .
کنترل کیفیت فراگیر یک سیستم مؤثربرای ادغام تلاش های گروه های مختلف سازمان است که برای ایجاد کیفیت، پشتیبانی کیفیت ، بهبود کیفیت انجام می شود.
تا سازمان توانایی بازاریابی ، مهندسی ، تولیئ و عرضه خدمات را در بیشترین سطوح اقتصادی و با عنایت به رضایت کامل مشتری داشته باشد.
- در آموزش های 4 استاد 4 نکته مشترک وجود دارد :
* اهمیت پشتیبانی و مشارکت مدیریت ارشد
* نیاز به تعلیم و آموزش نیروی کار
* نیاز به مدیریت کیفیت به برنامه ریزی دقیق و فلسفه دخالت سراسری سازمان
* نیاز برنامه های بهبود کیفیت به فعالیت های مستمر و دائمی
- هرچه کیفیت بالاتر رود >> هزینه کاهش می یابد.
- ژوران به کاهش هزینه اعتقاد داشت . ( دمینگ اشاره نکرده بود )
- ژوران >>
* کیفیت طراحی
* تطابق
* خدمت
* تغییر پذیری
- ژوران >>
* مدیریت کیفیت
* کاهش هزینه کیفیت
* تطابق فزاینده
دوستان یک نگاه مروری روی اصول 14 گانه دمینگ
و برنامه 14 مرحله ای کرازبی و فرایند 10 مرحله ای دستیابی به کیفیت فراگیر فیگنبام داشته باشید .
پایان فصل اول
خدایا ، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار می دهم و به تو، توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی .
خدایا اگر به یاد آورم که در گذشته چگونه از من مراقبت کردی
در زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
شهر از بالا زیباست ؛ و آدم ها از دور جذاب .لطفاً فاصله مناسب رو حفظ کنید تا قشنگ بمونیددر زمان حال به تو توکل می کنم و می دانم، سپردن آینده به دستان توانای تو، بسیار اسان است.
اگر می خواهی خوشبخت ، باشی سعادت دیگران را هم در نظر بگیر
اگر شادی و تمام چیزهای مطلوب را با دیگران قسمت کنید ،
شادی و چیزهای مطلوب بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.
امتحان کنید