انجمن تخصصی فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی ایران

نسخه‌ی کامل: نظرخواهي مهم
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام به تمام مديران اطلاعات آينده كشور
مي خواستم نظرات شما رو در مورد جايگاه Health record و يا بهتر بگوئيم مديريت اطلاعات بهداشتي در مراكز بهداشتي تاكيد مي كنم در مراكز بهداشتي استان ها و شهرستان ها بدونم .
مثلا اينكه اصلا لازم هست هر مركز بهداشتي يك واحدي به اين اسم داشته باشد يا نه؟؟
اگر همچين واحدي رو بخواهين در يك مركز تشكيل بدين چه اطلاعاتي را بايد جمع آوري كنيد يا حيطه اي كه اين واحددربر مي گيرد تا كجا بايد باشد؟؟
منابع اطلاعاتي در يك مركز بهداشتي كدام ها هستند؟؟
آيا لازم مي دانيد كه اين واحد مستقل باشد يا نه؟؟
و هر چه در مورد به نظر شما مي رسد؟؟؟

توجه :: واحد مورد بحث مركز بهداشت شهرستان و استان مي باشد.


پيشاپيش از وقتي كه صرف مي كنيد صميمانه تشكر مي كنم.

موفق باشيد................
(6-آذر-1390، 04:25 عصر)soleimani نوشته: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*سلام به تمام مديران اطلاعات آينده كشور
مي خواستم نظرات شما رو در مورد جايگاه Health record و يا بهتر بگوئيم مديريت اطلاعات بهداشتي در مراكز بهداشتي تاكيد مي كنم در مراكز بهداشتي استان ها و شهرستان ها بدونم .
مثلا اينكه اصلا لازم هست هر مركز بهداشتي يك واحدي به اين اسم داشته باشد يا نه؟؟
اگر همچين واحدي رو بخواهين در يك مركز تشكيل بدين چه اطلاعاتي را بايد جمع آوري كنيد يا حيطه اي كه اين واحددربر مي گيرد تا كجا بايد باشد؟؟
منابع اطلاعاتي در يك مركز بهداشتي كدام ها هستند؟؟
آيا لازم مي دانيد كه اين واحد مستقل باشد يا نه؟؟
و هر چه در مورد به نظر شما مي رسد؟؟؟

توجه :: واحد مورد بحث مركز بهداشت شهرستان و استان مي باشد.


پيشاپيش از وقتي كه صرف مي كنيد صميمانه تشكر مي كنم.

موفق باشيد................
Health record : يعني پرونده بهداشتي ؛ با مديريت اطلاعات بهداشتي ( همان مدارك پزشكي ) در مقطع دكتري است. فرق مي كند
اگه مديريت اطلاعات بهداشتي ميخواي؟ هرجا كه اطلاعات باشه بايد مديريتم داشته باشه . حالا شما دقيق منظورتون چيه ؟ يعني چي مستقل باشند ؟ از كجا مستقل باشند؟ تو مركز بهداشت شما بخش مدارك پزشكي وجود داره؟ هرجا كه اطلاعات توليد ميشه منبع اطلاعاتي. من از مركز بهداشت خبر ندارم ولي بنظرم شما چارت كاري خودتنو بكشيد به طور دقيق . وبه ببينيد كه از كجا اطلاعات رو بدست ميارين بايد به چه كسايي اين اطلاعات رو ارائه بدين
مخصوصا از نظر آماري . ولي يكم بيشتر توضيح ميدادين احتمالا بچه ها بتونن كمك كنند.

فکر کنم اول از همه باید تمامی فرآیندها رو ترسیم کنید تا مشخص بشه داده ها از کجاها و از چه کسانی قراره جمع آوری بشه و این اطلاعات قراره تو کجاها استفاده بشه و به چه مراکزی باید ارجاع داده بشه.
جناب آقای سلیمانی سلام و روز به خیر

آیا تو سیستم بهداشتی که مد نظر شما هست ، نظام ارجاع پا گرفته ؟ اگه جواب مثبته ، وجود سیستم مدیریت اطلاعات تو مرکز بهداشتی مورد نظر الزامیه

( به لحاظ پیگیری مراقبت و در نهایت درمان بیمار ) و مسئولیت مستقیم اون با بچه های اطلاعات بهداشته ( مدارک پزشکی اسبق )

جمع آوری اطلاعات هم از لحظه پذیرش بیمار شروع میشه . استپ اول هم از بیمه های روستایی ( در آغاز کار نظام ارجاع) هستش.

بیمه های شهری هم فکر میکنم از آغاز سال 91 به اجبار به نظام ارجاع ملحق خواهند شد.

اضافه میکنم : تو نظام بهداشت ( نه درمان ) که تمرکز کار روی بهداشت و پیشگیری هستش ، اطلاعات هم بیشتر در این زمینه ست تا درمان. فلذا اطلاعات

مذکور توسط واحد های مربوطه اعم از : بهداشت خانواد ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت مدارس ، مبارزه و پیشگیری از بیماریها ،بهداشت محیط جمع آوری و

توسط هر کدام از واحدها ی ستادی مربوطه پردازش و برای رسیدگی نهایی به معاونت بهداشت استان و در نهایت به وزارت و از اونجا هم به who ارسال

میشه . با این تفاسیر میبینید که تقریبا هیچیش تو حیطه اختیار و کاری ما نیست ( منهای استپ پذیرش و فایلینگ پرونده خانوار اون هم تو مراکز روستایی و

شهری و نه معاونت بهداشت که میره تو فیلد درمان که اونهم تو کشور ما متاسفانه تا حالا حتی(مطمئن نیستم) یک متخصص از بیمار پرونده اولیه ش رو

تقاضا نکرده)

تا جایی که بنده در جریان هستم ، نظام ارجاعی ، اسما" تو کشور وجود داره ولی رسما" عینیت خارجی نداره !

جواب بنده برداشتم از سوال مبهم شما بود .ایشالا اکه بیراه نبوده.

با سپاس - پاییز
دوستان واقعا دستتون درد نکنه از اینکه وقت گذاشتید


من ایده ای رو پیگیری می کنم که اولا دیدی کلی نسبت به اطلاعات داره اولا عقیده دارم که اطلاعات از هر نوعش خیلی تو مراکز بهداشتی

پراکنده می باشدو این اطلاعات باید یک جا به هم برسند که به درد مرکز بخورد نه اینکه بی خاصیت و در سکوت اطرافیانش نابود شود

و طرح های پیشرفته ای مثلا ایجاد و مدیریت دیتا بیس و در نهایت knowlege base که دانش محوری را در سازمان دنبال کند. برای این کار

می خوام از یک جایی این کار شروع بشه

طبیعتا در یک مرکز بهداشتی با آن همه زیر مجموع و پراکندگی اطلاعاتی نمی شه سیستمی مانند سیستم ارجاع را پیاده کرد و مدیریت

کرد. حتما بخشی به اسم مدیریت اطلاعات بهداشتی تشکیل شود تا در مرحله اول به این نا به سامانی اطلاعاتی پایان دهد

منظور من هم از مدیریت اطلاعات بهداشتی ، اطلاعات حوزه مراکز بهداشتی است از هر نوعش ... مانند اطلاعات مربوط به بخش مدارک و یا

تخصصی سایر رشته هاست. و طبیعتا اگر ما بخواهیم اطلاعات را سامان دهیم باید یک محلی برای تمرکز اطلاعاتی داشته باشیم و

هماهنگ با سایر بخش ها بتوانیم داده ها و اطلاعات اولیه را پردازش کنیم و به صورت ارزشمند در اختیار سایر بخش ها قرار دهیم

نکته ی دیگر اینکه منظورم از Health Record اطلاعات حوزه بهداشت بود ... تقصیر شما هم نیست که الان دیگه Health بهداشت معنی

نمی شود ... سلامت معنی می شود ... من یکی که برای اطلاعات حوزه بهداشت هنوز واژه درستی پیدا نکرده ام ... اضافه می کنم که

به اطلاعات حوزه در مان مدیکال ریکورد می گویند و Health Record هم به تمام اطلاعات حوزه سلامت

از همه شما بینهایت ممنونم و منتظر نظرات تکمیلی شما
دوست عزیز سلام

میشه دقیقا اشاره بفرمایید چه اطلاعاتی توی مراکز بهداشتی داره تلف میشه؟

در حال حاضر تمام اطلاعات مراقبت بهداشتی ( تاکید میکنم مراقبت بهداشتی نه درمان) در مراکز بهداشتی کاملا تخصصی هستن! اجازه بدین با یک مثال

توضیح رو ملموس تر کنم :

مراقبت پیش از بارداری مادران و مراقبت پیگیری مادران باردار و در نهایت مراقبت از مادر ونوزاد، در تخصص گروه بهداشت خانواده هستش ! این پروسه از

خانه های بهداشت آغاز و به سازمان بهداشت جهانی خاتمه پیدا میکنه.

میبینید که این جریان کاملا تخصصی هستش و تو فیلد کاردان ها و کارشناسان خانوادست
( راحت بگم : به ما ربطی نداره! اونا کار رو انجام میدن ،

آمار رو میگیرن ، گزارش رو ارسال میکنن ، و ستادی ها گزارشات رو از خانه ها و مراکز بهداشتی جمع آوری و پردازش میکنن و خودشون مسئول مستقیم

این کار هستن ! یقینا" اجازه نمیدن آمار و اطلاعات تخصصی

که خودشون جمع آوری کردند بدن به ما که براشون تصمیم بگیرم و یا مدیریت کنیم!!! و البته قانونا"

هم به ما ربطی نداره ) . بقیه تخصص های بهداشتی هم به همین ترتیب تو فیلد خودشون فعالیت دارن . با این اوصاف هیچ اطلاعات بهداشتی تلف نمیشه !

تو حاشیه هم نمیره ، مسیر تعیین شده خودش رو طی میکنه و هر واحد هم الزاما"بایگانی مربوط به خودش رو داره که مستقیما ادارش میکنه! دوست عزیز

اگه ما بخوایم اطلاعات مراکز بهداشتی که یکی دو تا تخصص هم نیست و هر گروه data base مریوط به خودش رو داره ، رو مدیریت کنیم بایستی تو واحدهای

دانشگاهیمون همه تخصص های بهداشتی لحاظ بشه ( مثه فیلد درمان که بیماری شناسی و فارما و فیزیولوژی و .... لحاظ شدن)! عملا این کار غیرممکنه !

به نظر شما اگه دستورالعمل های مربوط به پیشگیری وبهداشت رو تو شرح وظایف ما بیارن ، بچه های بهداشتی چه کاره خواهند بود پس؟!!!چرا برن دانشگاه دیگه؟!!! ( البته بحث

ما قسمت ااطلاعاته نه تخصص های دیگشون ). رشته ما اسمش مدیریت اطلاعات بهداشته ولی بهداشت و درمان ما از هم سواست! مشکل باز برمیگرده


به نظام ارجاع که تو کشور ما بین بهداشت ودرمان لینکی وجود نداره که ازین طریق اطلاعات هم از بهداشت به درمان وارد بشه! بهداشت کار خودش رو میکنه

درمان هم کاره خودش ! واز روز ورود بنده به دانشگاه تو رشته مدارک پزشکی ، تمرکز روی موجودیت پرونده پزشکی درمانی بیمار بوده ولا غیر!!!یعنی

بهداشت و پیشگیری همیشه ی علامت سوال بوده!!! ( کما اینکه تو کدگذاری بهش اشاره شده ، ولی عملا باز پرونده بیمار بستری کد میگیره نه بیماری که

به خانه بهداشت فلان یا مرکز بهداشت فلان مراجعه کرده!!!)

نمیدونم توضیحاتم جوابی بوده براتون یا نه ولی امید وارم چیزی دستتون رو گرفته باشه

با سپاس - پاییز